KNX.org
MyKNX
         
NYHETER
WEBBINAR

KNX Villan - Hur säljer jag in KNX till mina kunder?

Några av elinstallatörerna som hjälpte oss med undersökningen berättar att man sedan en tid tillbaka installerar KNX som standard. Konventionellt, eller omodernt som de säger, är enligt dem inte bara direkt mer omständigt utan också betydligt svårare när kunden efter ett tag kommer med nya önskemål. Vilket, enligt dem, händer ofta även i anläggningar som bara innehåller belysning.

Om kunden inte har egna specifika önskemål och om man själv kan hantera KNX så bör valet alltså vara enkelt, vilket också undersökningen visar.

Om kunden vill ha en teknsik dialog så fråga om de vill ha en omodern eller en modern elinstallation? Om man då klarar av att förklara skillnaderna och även berättar att det är samma pris borde svaret vara självklart.

När man väl fått kunden att förstå vad man kan göra så brukar det bli fler funktioner än bara de enligt Svensk standard.

Vårt absoluta råd är ändå att börja så enkelt som möjligt. En kund som har bestämt sig för att bygga en ny villa är tvungen att ta väldigt många små och stora beslut. Att då försöka sälja in ett "KNX-system" med alla dess funktioner och möjligheter kan bli onödigt svårt.

Enklare är att fråga om kunden utan extra kostnad vill förbereda villan för smarta funktioner som kan läggas till i efterhand. Kanske har kunden redan nu bestämt sig för att de vill ha dimbara LED-spotar i kök och vardagsrum och då kan man exempelvis lösa detta med KNX till ett fast pris. Dessutom kan de få tillgång till "Komma hem-" och "Släck allt-" scenarier på köpet.

Enklast är att bara prata funktioner, inte om hur tekniken ser ut bakom. Ta gärna fram en egen prislista för olika funktioner med fast pris inklusive materiel, installation och programmering och lämna alltid plats i elcentralen för eventuella framtida utökningar.




Integritetspolicy
© 2024 KNX Sweden
 
Kansli
KNX Sweden
c/o Tekniska Byrån
Storgatan 25C
574 31 Vetlanda
 
Kontakt
Marcus Karlsson
info@knx.se
+46 734-330250